Vitaminer för gravida! Håll dig och barnet friska!

Vilka vitaminer och mineraler bra under graviditet?

Näringsämnena folsyra, järn, jod, kalcium och omega 3-fett rekommenderas under graviditet. Under denna period krävs det extra näring. Tillskott är ett bra alternativ för att få i sig rätt mängd för en hälsosam graviditet. 

Att hålla en bra kost under en graviditet borde vara högt prioriterat. Men hur ska man äta? Det som kan missuppfattas är att du behöver äta för dig och fostret. Så är det alltså inte. Många kan känna sig illamående under en period av graviditeten och då kan det vara svårt att få i sig näringen som är nödvändig för både din egen hälsa samt fostrets. 

Kosten är såklart det viktigaste faktorn till all allmän hälsa men vi är alla människor och ibland händer det att man tappar kontrollen. Med dessa kosttillskott kan du se till att du inte går miste om vitaminerna och mineralerna både du och ditt foster behöver!

I artikeln har jag reklam genom annonslänkar för Greatlife.se då jag själv står bakom dem. Deras kosttillskott är så nära naturligt du kan komma. De tror på Whole foods istället för syntetiskt isolerade vitaminer och mineraler.

D-vitamin

Rätt mängd av D-vitamin ser till att dina tänder och ditt skelett håller sig friskt. Det behövs också till många av kroppens vävnader och funktioner. Vitaminen stärker även ditt immunförsvar som är viktigt under graviditet. 

Genom solljus bildas D-vitamin i kroppen efter ultravioletta strålar lyser på huden. Men eftersom Sverige är ett ganska mörkt land är det vanligt att vi inte får i oss tillräckligt. Kontakta din barnmorska eller din vårdcentral för en provtagning om du känner dig osäker.

Folsyra

Enligt Livsmedelverket, så minskar rätt dos av folsyra ryggmärgsbråck hos fostret under graviditet. För att celldelningen ska fungera i kroppen behövs det folsyra. Vitaminen kallas för folat när det finns naturligt i maten och man bör få i sig 500 mikrogram via kost. 

Ett tillskott på 400 mikrogram är att rekommendera för kvinnor som planerar för att bli gravid så man ser till att fostret utvecklas på ett friskt sätt från början. Livsmedelsverket rekommenderar ett tillskott på folsyra till och med vecka 12 i graviditeten. Efter det ska kosten stå för folsyra-intaget. Vitaminen finns i t.ex. gröna bladgrönsaker, fullkornsprodukter, linser, kål och bönor. 

Vitamin B12

För att barnets nervsystem ska utvecklas normalt behövs det Vitamin B 12.

Den som äter en varierad husmanskost med bland annat fisk, kött, ägg och olika mejeriprodukter får oftast i dig tillräckligt med Vitamin B 12. 

För veganer kan det bli svårt att få i sig vitaminen eftersom den finns främst i livsmedel från djur. Alltså behöver du ta ett tillskott på Vitamin B12.

Järn

En av viktigaste mineralerna under en graviditet. För att syreupptagningsförmågan ska fungera korrekt behövs det järn. Och detta brukar de flesta behöva efter en bit in i graviditeten för att tillgodose både dig och fostret med en hälsosam mängd.

Järn finns mest i kött, blodpudding och leverpastej men vi hittar även det i fisk, ägg, fullkornsprodukter, frön, nötter och mandlar. Till och med i grönsaker och i baljväxter.

Ett tips är kombinera en måltid som innehåller t.ex. kött eller fisk, med något C-vitamin rikt. C-vitaminet gör att det blir lättare för kroppen att ta upp järnet. 

Att tänka på är att kanske avstå från kaffe och te i samband med en måltid. Anledningen till det är att det sänker upptaget av järn. Vänta hellre en liten stund efter måltiden.

Kalcium

Precis som D-vitamin är kalcium viktigt för tänderna och skelettet. 

Detta kan du få i dig genom en skål med yoghurt eller andra mejeriprodukter. Andra bra kalciumkällor är fisk med mjuka ben som lax eller sardiner. Och som grönsaker är broccoli, grönkål.

Några goda mellanmålsalternativ till kalcium är nötter, apelsiner, aprikoser och torkade fikon.

Jod

Återigen en mineral som ser till att fostrets nervsystem utvecklas positivt. Det är även viktigt för sköldkörteln. Enligt livsmedelsverket, kan brist på jod kan leda till förstorad sköldkörtel. 

Bra källor till jod är salt, fisk och skaldjur. 

Trots att jod är viktigt för olika anledningar, är det lika viktigt att inte överskrida det rekommendera dagsintaget. Ett överskott av jod påverkar främst fostret, då det är betydligt känsligare än modern. Det påverkar den mentala och fysiska utvecklingen. Det ökar även andelen av jod i bröstmjölken. Ett överskott av jod sker nästan bara om du äter stora mängder av särskilda havsalger. 

Omega 3 

Omega 3 är en fiskolja som har stor påverkan på utvecklingen av fostrets hjärna under gravididet. Du hittar det nyttiga fettet i fet fisk. Odlad lax eller inlagd sill är två bra alternativ. Äter du fisk regelbundet är det inte så nödvändigt med tillskott, men för dig som inte tycker om fisk så är omega 3 ett perfekt och nödvändigt alternativ.

Källor:

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad/gravida/hur-far-jag-tillrackligt-med-naring

https://www.1177.se/barn–gravid/graviditet/livsstil-och-halsa-under-graviditeten/bra-mat-nar-du-ar-gravid/

Lämna en kommentar