Vad är aminosyror och när ska man ta dom?

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Gymgrossisten.

Aminosyror främsta funktion är att bygga upp proteinet i din kropp. Forskning visar att det spelar ingen roll när på dagen du tar aminosyror då resultaten blir desamma.  Rekommenderas att tas runt träningen för ökad energi, fokus och minskad utmattning under aktivitet. 

De aminosyror som kroppen inte kan producera själv kallar man för ”essentiella aminosyror” och dessa kan man bara få i sig från vanlig kost eller kosttillskott. Totalt finns det 20 aminosyror och utav dessa är 8-10 essentiella. De som kroppen producerar själv kalls för ”BCAA”, som står för ”Branched Chained Amino Acids”, och de andra kallas för ”EAA”, som betyder ”Essential Amino Acids”. 

Jag handlar alltid mina aminosyror, och alla andra kosttillskott, från Gymgrossisten. De erbjuder ett brett sortiment med hög kvalité. Nedanför, har jag skrivit om skillnader på olika aminosyror och hur du kan ta hjälp utav dem i din träning och vardag. Ta dig en titt och hitta rätt aminosyror för dig!

Vad är BCAA?
Branched Chained Amino Acids, består av de tre grenade aminosyrorna L-leucin, L-valin och L-isoleucin.
Dessa är aminosyror som stimulerar kroppens muskeluppbyggnad och återhämtning. De är även viktiga byggstenar som kroppen behöver under proteinsyntesen.

BCAA används främst av två anledningar. Att stimulera muskeluppbyggnad är något väldigt viktigt för den som vill utvecklas i träningen oavsett mål, och det är just en av effekterna BCAA erbjuder. Det andra är att de motverkar den mentala tröttheten som i sin tur håller fokusen vid liv längre under intensiva träningspass, eller under en jobbig hemläxa. BCAA funkar i de flesta situationer och om inget annat så fungerar det som ett alternativ för en god saftblandning. 

Vad är EAA?
EAA är ett samlingsnamn för de aminosyror som kroppen inte kan producera själv, dvs. Man kan bara få i sig dem via kost eller kosttillskott. Namnet står för ”Essential Amino Acids” (Essentiella aminosyror) och de består av leucin, lysin, fenylalanin, treonin, valin, histidin, isoleucin, tryptofan och methionine.

Aminosyrorna som kroppen behöver hjälp med. Detta kan vara alternativet för den som söker det lilla extra i prestation och utveckling. Detta främjar din återhämtning och muskeluppbyggnad på ett lite vassare sätt än vad BCAA gör. Av många atleter jag har pratat med, rekommenderar EAA före BCAA just för att den erbjuder lite mer resultatmässigt. Tillskottet kan också vara en ersättare för proteinpulver under en strikt diet. 

Skillnader

Den absolut största skillnaden enligt mig, är kvalitet på smaken. Annars har jag inte sett större skillnader på mina resultat. Är man den där extrema atleten som vill ha det där lilla extra, så hade jag rekommenderat EAA. Just för att pusha återhämtningen ännu mer. Vill man istället njuta av en väldigt god dricka samtidigt som resultat nästan blir detsamma, hade jag valt BCAA. 

När är det bäst att ta mina aminosyror?

Här beror det helt på vilket mål du har för tillfället. Ett väldigt populärt och bevisat effektivt sätt när ditt mål är viktnedgång, är att ta dina aminosyror på tom mage direkt innan du går på morgonpromenaden eller cardiopasset. Just för att aminosyrorna motverkar muskelnedbrytningen när du bränner fett. 

Fokuserar du att bygga muskelmassa så skulle jag rekommendera att försöka ta det under ditt träningspass och efteråt. Just för att om du tar det under passet får du ett mer fokuserat pass med extra energi vilket kan leda till den där lilla extra pushen. Och efter passet för att börja muskeluppbyggnaden (återhämtningen) så snabbt som möjligt. 

Lever du bara ett vardagligt liv och tränar mer för hälsans skull, så skulle jag säga från personlig erfarenhet och med studier som stöd, säga att det spelar absolut ingen roll när du tar dina aminosyror. Drick dina goda aminosyror precis när det passar dig. 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *