Gör din egen PWO!

Hur gör jag en hemmagjord PWO? Läs allt om hur du går till väga här för att hitta rätt balans mellan ingredienser för maximal prestation.

Hemmagjord PWO
Lägger du också en massa onödiga pengar på att köpa dyra kosttillskott att ta före och efter gymmet? Genom att läsa den här artikeln kan du lära dig att göra din egen hemmagjorda PWO så du kan spara massor med pengar, utan att tumma på prestationsförmågan. En hemmagjord PWO blir, med lite planering lika bra som en köpt PWO, bara mycket billigare. Du får dessutom större kontroll över vilka makronutrienter du får i dig när du själv styr över receptet och blandningen.

Vad är en PWO?
PWO (Pre-workout) är ett kosttillskott som höjer din prestation under fysisk aktivitet. Det består främst av olika aminosyror som bidrar med ökad blodtillförsel och uthållighet för musklerna. De flesta innehåller även koffein för ökad fokus. 
När du tränar hårt kommer du göra slut på kroppens reserver av flera ämnen, bland annat salt och kalium. Dels konsumerar dina muskler en hel del men när du svettas kommer även det driva ut salt genom porerna. För att kunna balansera upp det är det många som använder sig av någon form av tillskott pre-workout. Det här är idag en stor marknad så det finns en mängd olika drycker och bars på marknaden, med varierande pris och effekt.

I en PWO brukar det också finnas andra ingredienser, exempelvis kreatin, essentiella aminosyror och koffein. Tidigare var det även vanligt att de innehöll olika efedrin-varianter, men det är sedan ett par decennier tillbaka förbjudet i större delen av Europa. När du gör din egen PWO är det en bra början att kika på innehållsförteckningen på ditt favoritmärke för att se vad den innehåller. Utgå sedan från det när du ska tillverka din egen PWM.

Hur gör jag
För att skapa din egen PWO är det lättaste sättet att köpa de tillskott du vill ha i större förpackningar, för att sedan blanda med vatten och någon smaksättare. För priset av bara några flaskor färdigblandad PWO kan du få pulver som räcker till hundratals, riktigt bra egentillverkade flaskor. En burk med essentiella aminosyror är en bra start, en burk med kreatin samt en förpackning koffeinpulver. De mineraler du behöver har du sannolikt redan hemma i form av vanligt bordssalt samt bakpulver. För extra stark effekt kan du även tillägga de vanligaste aminosyrorna en bra PWO innehåller: beta-alanin, L-ariginin och citrullinmalat..

Ta en vanlig vattenflaska och häll i dina ingredienser. Följ rekommendationerna på dina burkar, det finns nästan aldrig anledning att ta mer än så. Fyll på med lite salt och bakpulver (för kaliumets skull), samt någon form av smaksättare innan du blandar med vatten och skakar. Vad du smaksätter med är upp till dina egna preferenser. Det funkar med saft (som till exempel FUN Light), eller så kan du köpa Gatorade eller motsvarande i pulverform. Försök undvika onödiga tillsatser av socker.

Vi vill gärna visa några recept till din egna Preworkout-dryck, så här kommer de:

För pump och styrka (Kan vara bra för dig som tränar sent och inte vill ta koffein för att somna lättare):
Beta-alinin 3g
Kreatin 3-5g
L-arginine och/eller Citrullin Malate 3-5g

För ökad fokus och uthållighet:
Koffein 200g-400g (beroende på känslighet)
BCAA 10g
(Här kan man även tillägga lite beta-alinin med dosering 2-3g för det där extra sticket för ökad energi)

En kombination av båda:
Koffein 200g
Beta-alinin 3g
Kreatin 3-5g
BCAA 10g
L-arginine och/eller Citrullin Malate 3-5g

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *