ÄR KOSTTILLSKOTT FARLIGA?

Vad finns det för risker med kosttillskott? Kan proteinpulver, kreatin eller aminosyror skada kroppen? Behöver man det?

Vid överdosering av kosttillskott kan det hända att man får i sig för mycket av enskilda ämnen. Ämnen som kan vara skadliga vid för hög dos. Tar man många kosttillskott samtidigt kan det också vara enkelt att missuppfatta hur mycket man tar av ett ämne och blir då en överdos. 

Såklart är inte kosttillskott för alla. De är tillför dig som ta din träning till nästa nivå. Kosttillskott kan hjälpa dig att nå dina mål snabbare och säkrare. 

Jag vill börja med att säga, självklart ska man ha koll på vad man stoppar i sig. Det gäller ju allting. Men som en person med diagnosticerad leversjukdom som har tagit kosttillskott under hela mitt liv, så har kosttillskott ett otroligt dåligt rykte. Överdrifter om kosttillskott flyger mellan tidningar och på internet. Tar du läkemedel ska du givetvis rådfråga med din läkare innan!

Jag vet hur viktigt det är med rätt kvalité då mina blodprov har visat sämre värden när jag har tagit dem billigare kosttillskotten. Det jag vill poängtera är att fokusera på att hitta ett kosttillskott som har hög kvalité!

Proteinpulver

Många anser att proteinpulver är onödigt och det tycker jag är fel ordval. Vem avgör vad som är onödigt och inte? Proteinpulver är ett väldigt smidigt sätt att se till att proteinbehovet möts. För den som inte tränar lika hårt och håller en normal husmanskost, kanske det inte behövs. Men för den som vill vara säker på att få i sig rätt mängd protein och ta del av dess fördelar är det utmärkt val. 

Om det är farligt eller inte är en fråga vissa kanske ställer sig innan de köper. Låt oss titta på hur proteinpulver framställs och vad som finns i det.

De två vanligaste proteinpulvren är vassleprotein och kaseinprotein. Båda två är restprodukter vid ostproduktion. Båda typerna kommer alltså från mjölk. Mjölk dricker de flesta i vardagen, så nej, proteinpulver är inte farligt! Däremot är det viktigt att hitta ett proteinpulver med hög kvalité! Jag har själv känt skillnader på olika märken. När jag har provat billigare proteinpulver så känner jag mig mer uppblåst, alltså kroppen tar inte upp det så bra. Och en annan sak är att jag har fått förhöjda levervärden av dåliga produkter! Därför är det viktigt att hitta ett proteinpulver som passar dig! Utforska!

Kreatin 

Hjärtproblem, magbesvär, muskelkramp och ökad risk för finnar är några av bieffekterna folk varnar om när vi pratar om kreatin. Jag har tagit kreatin under i princip hela min träningskarriär och har aldrig upplevt några som helst problem. Har aldrig hört någon som upplever problem heller. 

Har man problem med njurarna eller har risk för att utveckla det ska man nog helst avstå, då det har kunnat bevisas påverka njurarna vid för höga doser. I en studie har man hittat att friska personer som tagit kreatin i fem år inte visar någon negativ effekt på njurfunktionen. 

Aminosyror

Snabbt svar, nej. Det finns inga bevisade bieffekter av aminosyror i rätt mängd. Precis som proteinpulver och kreatin, så kan det förekomma negative effekter på njurar. Men följer man dem rekommenderade doserna på förpackningen och ser till kvalitén på produkten är hög, är det ingen fara.

Lämna en kommentar